Didrik Magnus-Andresen

Når en flanør inviterer til middag

Etter en kort tenkepause bestemmer Didrik seg for å invitere venner på sen middag. Han vil servere en spaghetti vongole, som en kompis er veldig flink til å lage.

Regi: Preben Winther Hansen

Filmfoto: Magnus Furset

Foto: Sebastian S. Bjerkvik

Tekst: Jon Frogner

Jeg gikk en tur på stien, og søkte skogens ro. Slik begynner er en kjent barnesang. For Didrik Magnus-Andresen vil det være minst like naturlig å erstatte stien med gatelangs, og skogen med byen, i sin søken etter ro. Og ikke minst, sin søken etter anekdoter og historier, som finnes rundt omkring i Oslo.

Han bor i et kunstnerkollektiv på Fagerborg. Didrik er tegneserieskaper og illustratør, men presenterer seg også som flanør. Dermed går han i fotsporene til franske filosofer og kunstnere i Paris på 1800-tallet, som fylte begrepet med sin nåværende opphøyde mening. En flanør vandrer eller slentrer gatelangs uten annet mål enn å ta inn de inntrykkene, tankene og følelsene som dukker opp underveis. Det handler om å ta seg tid til å nyte byen i seg selv, med en bekymringsløs, interessert og åpen holdning.

Didrik Magnus-Andresen

Før de intellektuelle pariserne omfavnet denne zen-aktige tilnærmingen til det urbane livet, ble flanering knyttet til mer negative størrelser som dagdriveri og latskap. Men det er det altså ikke snakk om her. Flanering spiller en viktig rolle i hverdagen til Didrik. I arbeidet sitt spinner han videre på observasjoner og refleksjoner som åpenbarer seg på de jevnlige fotturene gjennom byen. Samtidig får han kommet seg ut, vært i bevegelse og slappet av.

Luftetur med handleliste

Så hva er forskjellen på en flanør som inviterer på middag, og når hvem som helst gjør det?

Den vanlige måten å handle inn til et middagsselskap er å transportere seg til butikken, handle det man skal og komme seg hjem igjen med varene. Raskt og effektivt. Flanøren Didrik ser i stedet en mulighet for å flanere, eller å gå en tur gjennom byen, som jeg pleier å gjøre, som han selv sier. Så kan han handle det han trenger på veien, når han først skal ut på tur.

En flanør er en sånn som liker å sose gatelangs, inne i sitt eget hode og få med seg byen for seg selv.

Didrik Magnus-Andresen

En pose vongoleskjell

En pose vongoleskjell til kveldens måltid.

Didrik Magnus-Andresen på Akershus festning

Bankranerne som en gang i tiden forsøkte å rane Norges bank, satt fengslet på Akershus festning. De rømte.

Virkeligheten som ingrediens

- Virkeligheten er ingredienser til fantasien min. Om alle detaljene stemmer 100% eller ikke, er ikke det vesentlige, men om det er en god historie, forklarer Didrik.

Når han vandrer rundt lever han seg inn byens historie. De er knyttet til steder og detaljer i bybildet, som stålplater i gatene fra krigsskipet Tirpitz, senket under 2. verdenskrig. Eller noen diskrete hodeskaller nederst på en bygård i Fredensborgveien som indikerer en gravplass fra svunne tider. Et mislykket ransforsøk av Norges bank, med ranere som ble fengslet på Akershus festning. Og rømte. Mulige drageegg i krypten til gamle Aker kirke, byens eldste stående steinbygg. En morgen våknet han selv på en stor steingrav i en gravlund. Tolkninger av relieffene på Oslo Rådhus med mulige referanser til et bordell som skal ha stått på samme sted, og utallige andre fortellinger, der fantasi og virkelighet glir sømløst over i hverandre.

Det jeg elsker med Oslo er at hvert sted har en helt spesiell atmosfære. Det er en veldig fin by å gå i.

Didrik

Alltid noe nytt

Didrik kommer på at han kanskje trenger noen nye vinglass (de har det med å forsvinne eller gå i knas). Da er det godt å kunne stikke innom en av byens mange brukthandlere, hvor han har funnet mye bra før; vinglass, klær, kunst.

Nye brukte vinglass

Vinglass forsvinner eller knuser til stadighet, men nye vinglass finnes alltid hos brukthandlere.

Hjertet til Didrik banker hardt for det gamle og historiske Oslo. I Spikersuppa står det en gammel og velholdt trekiosk. Her kjøper Didrik seg en kopp helt vanlig svart kaffe, som han alltid er påpasselig med å gjøre.

- Det er viktig å holde liv i sånne fine gamle bygg og forretninger, mener Didrik.

Og selv etter over 30 år i Oslo er det fortsatt rom for nye oppdagelser. Didrik innser at han har vært sen med å debutere som øyhopper med fergene i indre Oslofjord. På øyene finner han et avbrekk fra trafikkerte bygater, med full frihet, måker, gress, vinden, sjø. En skikkelig god sommerfølelse.

Øyhopping

Trikk, buss, t-bane. Og ferge, på samme billett.

Flanering på Gressholmen

Følelsen av full frihet på Gressholmen.

Så var den middagen da

Råvarer til måltidet handler Didrik i Bogstadveien, i en sjømat, vilt- og delikatessebutikk, etablert i 1901. Vongole er en type skjell, som kveldens italienske pastarett har sitt navn etter.

På lune sommerkvelder er verandaen til Didrik det nærmeste man kommer Italia i Oslo. Det er vennene hans skjønt enige om. Han beskriver vennene sine som en gjeng med livsnytere. Det ligger i kortene at denne betegnelsen også omfatter han selv.

Klart det blir mat til slutt, etter en ordentlig flanering og gode venner i sving på kjøkkenet.

Som tegneserieskaper ønsker han å gjenskape den siste ruten i enhver Asterix fortelling, der landsbyen til slutt er samlet rundt bålet, til helgrillet villsvin under stjernehimmelen. Men denne kvelden blir det altså servert spaghetti vongole, i stedet for villsvin, på verandaen til Didrik på Fagerborg.

Illustrasjonsbilde
Hodeskallen i Fredensborgveien.

Til minne om en gammel gravplass på Fredensborg. Hodeskalle i grunnmur.

Illustrasjonsbilde

Sånn ville Didrik bruke 1000 kroner på en dag i Oslo:

En kopp svart kaffe fra en gammel kiosk i Spikersuppa, tre vinglass fra en brukthandel på St. Hanshaugen, to poser vongole skjell fra en delikatessebutikk i Bogstadveien, en trikk og fergebillett.

1000 kroner og én dag i Oslo.
Hva ville du ha gjort?

Plass til å være seg selv

Håkon
Didrik
Siri
Dhivya
Ifiok